 |
1952 - 1957
De eerste
wagens die Fleischmann in 1952 uitbracht waren verpakt in een grauwe
grijze kartonnen doos met een deksel wat er compleet overheen schoof.
Als extra bescherming waren de wagens in zeer dun, zacht papier gewikkeld.
Het logo en bestelnummer waren op het zegelachtige etiket gestempeld. |
 |
1952 - 1959
In dezelfde
periode werden ook vouwdozen gebruikt. Het deksel viel niet geheel over de
doos.
De wagens lagen onbeschermd in de verpakking.
Het logo en bestelnummer waren op het zegelachtige etiket gestempeld. |
 |
1952
De in 1952
uitgebrachte wagens 1404 en 1405 lagen in een doos met een voorgevormde
wagenhouder.
De (stolp)-deksel viel geheel over de doos. |
 |
1959 - 1966
In
1959 veranderde Fleischmann zijn verpakkingen voor wagens en
locomotieven.
Ditmaal is het een bonte doos met een kunststof venster. Aan een zijde
werd de doos afgesloten door een steekdeksel.
De dozen werden voor alle modellen gebruikt.
 |
 |
1960 - 1966
Fleischmann bracht in de zestiger jaren zijn modellen ook op de markt
als bouwpakket. De modellen zaten in een kartonnen doos, voorzien van
een uittrekbare kartonnen lade. |
 |
1965 - 1966
Sommige wagens
werden vanaf 1965 in een verpakking geleverd, waarbij de uiteinden alleen
het nummer vermelden.
Enkele voorbeelden: 1442, 1443, 1494G en 1513. |
 |
1966 - 1968
In 1966 werden
de steekdeksels gewijzigd.
Het streepjesdesign werd vervangen door een rustiger motief.
Een foto op de uiteinden toonde de wagen. |
 |
1966 - 1967
Vanaf 1966
werd de foto van de wagens, op de uiteinden van de doos, vervangen door
een schets. |
 |
1968 -
Vanaf 1968
werden de wagens uitgeleverd in een doos met een gevouwen deksel die de
hele doos bedekte.
De uiteinden waren geel van kleur. |

 |
1971 -
Vanaf 1971
werden de wagens ingepakt in een kartonnen vouwdoos zonder kunststof
venster en vaste gevouwen klepdekseltjes. Op een van de uiteinden was een
schets van het model en het bestelnummer geplakt.
Het laatst waren deze verpakkingen alleen nog in gebruik voor de grotere
goederenwagens, zoals de 5297, 5298, 5299 en de grote kraan 5595.
 |
 |
1978 - 2011
Aan het eind van de zeventiger jaren introduceerde Fleischmann de
transparante verpakking.
Deze nieuwe verpakking bestaat uit een kunststof doos met los deksel.
Hiervan bestaan 3 varianten qua lengte, maar zijn alle 60 mm breed en 40 mm hoog.
- Box 1: 150 mm lang en bestemd voor de kleine twee-assige
rijtuigen en wagens.
- Box 2: 225 mm lang en in gebruik voor de langere twee- en
drie-assige rijtuigen en wagens.
- Box 3: 300 mm lang en in gebruik voor de vier-, zes- en
acht-assige rijtuigen en wagens.
|
|
Een losse inleg bevat het nummer en een schets van
de wagen.
Aan de onderzijde is ondermeer het wisselen van de koppelingen, het
eventuele serienummer (eenmalige series) en ook het aanbrengen van de
binnenverlichting, weergegeven. |


 |
|
|
 |
De meeste rijtuigen en wagens zijn tegenwoordig voorzien van kortkoppelingmechanisme. Hiervoor
plaatst Fleischmann een "K" op de einden van de verpakking. |
 |
Indien het een exportmodel betreft, wordt dit aangegeven met de
lands-aanduiding. |
 |
Fleischmann wijzigt soms de opschriften van
een wagen. Wat het meest voorkomt is dat het baknummer en de koersborden
worden aangepast. Op de website van Fleischmann vindt men van deze
wijzigingen niets terug. Op een van de kopkanten van de verpakking wordt
een klein geel memoblaadje toegevoegd.
Zie links het voorbeeld. |
 |
Het deksel van de transparante boxen was
vanaf het begin in de linkerbovenhoek voorzien van een rood Fleischmann
logo. |
 |
Vanaf 1999 bracht Fleischmann ook deksel met
een transparant logo in plaats van de bekende rode kleur. Vanaf 2010
gebruikt ook Roco deze verpakkingen, uiteraard is het logo van
Fleischmann weg- gehaald en siert een lege rechthoek de linkerbovenhoek
van het deksel. Vanaf 2011 is ook het logo bij de Fleischmann modellen
verdwenen. |
 |
Alle rijtuigen en wagens worden voor verzending
gecontroleerd.
Op de goederenwagen hiernaast is het nummer 23/9 afgedrukt.
Het nummer '23' geeft aan welk station de wagen gecontroleerd heeft, het
nummer '9' geeft het jaar aan. In dit geval dus 1999. |
 |
Alle rijtuigen en wagens worden voor verzending
gecontroleerd.
In 2009 is het controlecijfer vervangen voor een code, hier "F8". |
 |
2011 - heden
De koop van Fleischmann door Modelleisenbahn GmbH, al eerder
eigenaar van Roco, bracht uiteraard een standaardisatie van verpakkingen
met zich mee. De verpakkingen voor rijtuigen en wagens wordt nu ook
gebruikt voor het rijdende materieel van Roco. Uiterlijk zijn er
twee verschillen:
- Het logo van Fleischmann en Roco
verpakkingen vervangen door een lege rechthoek. - Beide merken
gebruiken een eigen inlay.
- Roco introduceert de lengte 375 mm.
De inlay van Fleischmann is, in
navolging van de locomotievenbox, geheel aangepast aan de nieuwe
huisstijl.
Een losse inleg bevat het nummer en een schets van
de wagen.
Aan de binnenzijde is het wisselen van de koppelingen weergegeven. Bij
Roco bevat de losse inleg geen verdere informatie over de wagens.
De weergave van de bestelnummers, lettertype en indeling van het
nummer verschilt van model tot model, zie de kopkanten van de 520901 en
507702. |
 |

 |
 |
De verpakkingen van de nieuwe
goederenwagens, zoals de 520901 en 520902 hebben een gewijzigd kunstof
binnenwerk. De wielen rusten nu niet meer tegen de zijkant van de doos. |
 |

|
|
De verpakkingen tonen sedert eind 2017 overduidelijk dat het Fleischmann-materieel niet meer in Europa wordt geproduceerd, maar afkomstig is uit Vietnam. |
|
Vanaf 1 januari 2019 is het HO-assortiment van Fleischmann overgegaan naar Roco. De verpakkingen van diverse wagens is dus overeenkomstig aangepast. In de afgelopen maanden werd er nog gesuggereerd dat op de Roco verpakkingen van (oude) Fleischmann producten de toevoeging "Fleischmann by Roco" zou worden gedrukt.
Helaas is dit niet zo. |
 |
Bij Fleischmann konden we die kunststof verpakkingen voor personenrijtuigen en goederenwagens eenvoudig bestellen. Gelukkig heeft Modelleisenbahn GmbH deze mooie verpakkingen nu ook overgenomen voor het materieel van Roco.
Er zijn drie maten voor deze doosjes: 150, 225 en 300 mm, zoals boven beschreven.
Opgelet; de doosjes en de deksels worden apart benoemd en verkocht, al zal de modelspoor-speciaalzaak deze vaak samen tegelijk aanbieden. Uiteraard worden de kartonnen en kunststof inlays niet meegeleverd. |
|
|
* = deze prijs kan verschillen per modelbouw-speciaalzaak, prijspeil 01-05-2023.
** = Roco 1:87 rijtuigen