18 februari 2016 - Dumpprijzen, vloek of zegen voor de modelspoorwereld.
We zien het steeds vaker, modelspoormaterieel dat na enkele maanden, door een beperkte groep winkeliers, ineens tegen dumpprijzen wordt aangeboden. Voor de geïnteresseerde modelspoorder een zegen, voor diegene die de locomotief of wagen meteen bij uitlevering heeft aangeschaft, een vloek.
Het is geen nieuw fenomeen van de laatste maanden, sedert 2010 zien we het steeds vaker terugkeren. Vreemd is wel dat deze aanbiedingen alleen bij een kleine selecte groep modelspoorspeciaalzaken te bestellen zijn. Het overgrote deel van de winkeliers bleek, bij navraag, deze lucratief geprijsde locomotieven helemaal niet te kunnen bestellen en dus ook niet kunnen leveren.
Bijvoorbeeld de Fleischmann stoomlocomotief 411802 en zijn DCC-Sound-variant 411872, werden de laatste weken tegen ‘prettige’ prijzen aangeboden. Een kleine groepje aan winkeliers verlaagden de prijs van deze sleeptenderlocomotief met DCC-Sound van € 454,00 naar € 299,00. Voor de modelspoorder die deze serie 18.6 van de Deutsche Bundesbahn op zijn verlanglijstje had staan, een uitgelezen kans om nu toe te slaan. Aan de andere kant zien veel winkeliers hun exemplaren stof vergaren in de etalages. De modelspoorder kijkt immers eenvoudig via het internet waar de aanbiedingen zijn en wie geeft hem nu ongelijk?
Het gevolg is natuurlijk dat de winkelier zijn voorraad beperkt houdt en de bekende ‘kat uit de boom kijkt’ wat een nieuw model op de markt gaat doen. Alleen de bij hem binnengekomen bestellingen van een bepaald product, worden weggezet bij de fabrikant. Het is alleen moeilijk uit te leggen, als een klant zijn fel begeerde locomotief heeft ontvangen, dat na enkele maanden, of zelfs nog voor uitlevering, de prijs met 20-30 procent is gedaald.
Wat ook voorkomt is dat een winkelier zijn bestellingen niet gehonoreerd ziet, maar wel moet toezien dat andere (vaak buitenlandse) modelspoorzaken diezelfde items tegen stuntprijzen aanbieden. Als de stunt-euforie voorbij is, krijgt de winkelier alsnog zijn bestellingen tegen de normale prijs geleverd, met als gevolg dat het materieel vaak blijft overwinteren in de etalage.
Het is natuurlijk een kip-en-ei verhaal. Als er niets of te weinig wordt besteld door de winkeliers, komen de te weinig bestelde locomotieven en wagens niet eens in het productieproces terecht. Aan de andere kant durven veel winkeliers ‘risicovolle’ items niet te bestellen. Alleen als de modelspoorder een bestelling plaatst, wordt deze doorgezet naar de fabrikant. Alleen die modelspoorder kijkt om zich heen in de winkels en op het web en wacht af….. wellicht dat er nog een dumping langskomt.
Menig winkelier zal hierdoor zijn broodnodige rendement, om bijvoorbeeld in een winkel ook advies en service te kunnen verlenen, niet maken... weer een winkel die stopt?
Werken de fabrikanten dit niet zelf door die dumpprijzen in de hand?
Tekst: MB.
Terug naar het nieuwsoverzicht.
|