I-a: 1835 - 1875
Dit tijdperk begint eigenlijk al in 1825, wanneer de eerste
spoorwegmaatschappij, Stockton & Darlington Railway, wordt geopend. Dit
tijdperk kenmerkt zich tot de opbouw van vele spoorwegtrajecten tot een
compleet spoorwegnetwerk. Vele particuliere en
overheidsspoorwegmaatschappijen worden opgericht. Meestal met het
regionale verkeer als doel.
I-b:
1875 - 1895
De stoomlocomotief wordt verder ontwikkeld en vormt de ruggengraat voor
het railvervoer. In het Duitse Rijk ontstaan de negen grote
spoorwegmaatschappijen in Pruissen, Beieren, Sachsen, Württemberg,
Baden, Hessen, Mecklenburg, Oldenburg en Elsass-Lothringen. Het
spoorwegnet wordt vergroot. De eerste nevenbanen, lokaalspoorlijnen en
smalspoorlijnen ontstaan.
Deze periode wordt bovenal gekenmerkt door de veelheid aan gebruikte
kleuren voor de locomotieven, rijtuigen en goederenwagens. De
klassenaanduiding in Pruissen wordt gekenmerkt door de kleuren geel,
groen, bruin en grijs.
Het materieel wordt langzaam gestandaardiseerd. In de personentreinen
wordt de doorgaande luchtdrukrem ingevoerd.
De nummering geschiedt per spoorwegmaatschappij c.q. gebied van inzet.
I-c:
1895 - 1910
Opnieuw worden de Staatsspoorwegen gereorganiseerd. Gezamenlijke
maatschappij van de Pruisische en Hessische Staatsspoorwegen. Vergaande
normalisering van de railmaterieel door bouw- en exploitatie
verordeningen, Seinstandaardisatie en voorschriften inzake de
dienstregeling. Ontwikkeling van de "Heissdampflok", de motorwagen met
verbrandingsmotor en de accu-motorwagen. De eerste vier-assige
personenrijtuigen worden ingezet.
I-d: 1910 - 1920
De ontwikkeling van de spoorwegen stagneert door de Eerste Wereldoorlog.
In Pruissen introduceert men de zwarte kleur voor de locomotieven. De
personenrijtuigen krijgen hun eenheidskleur; olijfgroen. De eerste grote
sneltreinlocomotieven verschijnen, alsmede het eerste elektrische
materieel.
Ontwikkeling van de goederenwagens van de "Verbandsbauart". Op grote
schaal worden de goederenwagens uitgewisseld (Deutscher
Staatsbahnenverband).
De Mitropa wordt opgericht en bij de goederentreinen wordt de doorgaande
luchtdrukrem ingevoerd.De pre-nationale
"Länderbahnen" waren:
K.P.u.G.H.St.E
later
K.P.E.V. |
Königlich
Preussische und Grossherzoglich Hessische Staatseisenbahn,
later
Königlich Preussische Eisenbahn Verwaltung |
K.Bay.Sts.B |
Königlich Bayerische Staatseisenbahn |
K.Sächs.Sts.E.B. |
Königlich Sächsische Staatseisenbahn |
K.W.St.E |
Königlich Württembergische Staatseisenbahn |
Baden |
Grossherzoglich Badische Staatseisenbahn |
Meckl
of MFFE |
Grossherzoglich Mecklenburgische Friedrich-Franz-Eisenbahn |
Oldenburg |
Grossherzoglich Oldenburgische Staatseisenbahn |
P.F.A.L.Z.B. |
Pfalzbahn der Königlich Bayerischen Staatseisenbahn |
|
|
|