Dit tijdperk kenmerkt zich
vooral door de overname van de vele spoorwegmaatschappijen. De
eenheid-bouwseries van locomotieven en wagens ontstaat. Het elektrische
treinverkeer en de treinstellen ontwikkeld zich. De kleuren en
opschriften van het materieel worden geüniformeerd.
II-a: 1920 - 1925
De vele spoorwegmaatschappijen worden overgenomen door de overheid, De
"Reischsbahn"-directies ( Reichsbahndirektion, afgekort RBD) worden opgericht.
De eerste series van elektrische locomotieven en
eenheids-personenrijtuigen verschijnen.
De personenrijtuigen worden bruingroen.
Voor goederenwagens wordt de "Austauschbauart" geïntroduceerd.
Opschrift van het goederenmaterieel vermeldt in "Deutsche Reichsbahn" en
klasse-indeling.
Vereenvoudiging van de wagenovergangen ingevolge internationale
overeenkomsten (RIC en RIV).
II-b: 1925 - 1937
D periode van de DRG, "Deutsche Reichsbahn-gesellschaft".
Opheffing van het deelbestuur Bayern.
Omnummering van de stoom- en elektrische locomotieven. Ontwikkeling van
de eenheid-stoomlocomotieven.
De eerste sneltrein-motorwagens worden ingezet.
Omnummering van de personenrijtuigen (Modificatie 1930).
Opheffing van de 4. rijtuigklasse.
Invoering van de hulsbuffer.
De slaap- en restauratierijtuigen van MITROPA wijn bordeauxrood.
Alle goederenwagens zijn voorzien van een doorgaande luchtdrukrem.
II-c: 1937 - 1950
Inlijving van de spoorwegen van Saarland en Oostenrijk.
Wijzigingen in de seinordening.
De locomotieven, treinstellen en personenrijtuigen worden voorzien van
de "Reichsadler".
De personenrijtuigen zijn flessegroen (Ral6009) en de nummering is
gewijzigd.
Ontwikkeling van de oorlogslocomotieven (Kriegslokomotiven) en
goederenwagens.
De tijd na de Tweede Wereldoorlog wordt gekenmerkt met de verwijdering
van de Rijksemblemen bij het materieel en de gebouwen.
In de Russische bezettingszone wordt het elektrische treinverkeer
gestaakt.
De nationale spoorwegmaatschappij van 1920 tot 1950 was de DRG
(Deutsche Reichsbahn Gesellschaft), na 1942 ingekort tot D.R. (Deutsche
Reichsbahn). Het woord "Gesellschaft" is nooit gebruikt voor
locomotieven, rijtuigen en goederenwagens, maar alleen tbv onroerend
goed, posters, etc. In veel publicaties wordt dan ook gesproken over de
DRB (Deutsche Reichsbahn).
Op deze website spreken we alleen van DRG, dit om verwarring met de
Deutsche Reichsbahn (DR) uit het voormalig Oost-Duitsland te voorkomen. |
|
|
|
|
|
|