Dit tijdperk toont de verdere
omschakeling naar diesel- en elektrische tractie. Internationale
afspraken worden gemaakt omtrent de nummering van het materieel. Het
spoorwegmaterieel wordt voorzien van een nieuw kleurenschema.
IV-a: 1970 - 1980
Het internationale computernummer wordt ingevoerd voor alle
locomotieven, treinstellen, rijtuigen en goederenwagens.
Het Inter-City netwerk wordt opgebouwd, nu nog met slechts alleen
rijtuigen met 1e
klasse-indeling.
De rijtuigen worden als test gehuld in de "pop"-kleuren.
Het kleurenconcept van locomotieven en personenrijtuigen wordt
gewijzigd, van beige/rood naar beige/oceaanblauw.
IV-b: 1980 - 1990
In deze periode is de wijziging van het kleurenconcept voor
locomotieven, treinstellen en personenrijtuigen grotendeels voltooid.
Inter-City treinen worden uitgebreid met de 2e klasse.
De internationaal overeengekomen nummering van de goederenwagens wordt
gemodificeerd.
In Duitsland worden de stoomlocomotieven weer toegelaten op de DB-net.
De spoorwegmusea kunnen hun collecties, zij het bij uitzondering, weer
laten rijden. |
|
|
|
|
|
|
|