De hereniging van de twee
Duitslanden brengt een ommekeer te weeg in de treinroutes. Deutsche
Bundesbahn en Deutsche Reichsbahn (vm DDR) gaan op in de Deutsche Bahn
AG.
Het ICE-materieel wordt geïntroduceerd.
Een
nieuw kleurenconcept voor het materieel ingedeeld per inzetgebied.
V-a: 1990 - 1994
De nieuwe trajecten voor hoge snelheden ontstaan ook in Duitsland. Van
noord-zuid veranderen zich de grote routes in west-oost. Berlijn wordt
weer het spoorwegknooppunt van weleer.
Alle tractiemiddelen en wagens worden voorzien van een nieuwe
eenheidskleur.
De verkeersrode locomotieven vallen hierbij het meest op.
Per inzetgebied krijgen de personenrijtuigen en daarvoor bestemde
locomotieven hun toebedeelde kleur. Hierbij behoort ook het van de
Deutsche Reichsbahn (vm DDR) overgenomen materieel.
De nummering van het locomotievenpark van de Deutsche Reichsbahn (vm
DDR) wordt aangepast aan het schema van de Deutsche Bundesbahn.
Toename van het ICE-verkeer.
Eerste treinstellen met kantel-techniek.
V-b: 1994 - 2000
De
Deutsche Bundesbahn en Deutsche Reichsbahn (vm DDR) gaan op in de
Deutsche bahn AG.
Het materieel wordt in deze jaren overgespoten in de eenheidskleuren en
na 1995 voorzien van het nieuwe DB-AG logo. Voor de goederenwagens wordt
het verkeersrood kleur ingevoerd.
De Duitse spoorwegen vieren in 1999 hun 100-jarig bestaan.
V-c: 2000 - 2006 Het goederenvervoer in Europa wordt weer
interessant. Veel nieuwe, kleine spoorwegmaatschappijen
nemen de voor de grotere vervoerders onrendabele
transporten over. Tevens worden deze kleine bedrijven
weer overgenomen door buitenlandse concurrenten.
Deutsche Bahn Cargo verwerft een groot aandeel in
Nederlandse, Engelse, maar ook Franse vervoerders.
Op initiatief van de DB AG werd de EUROP-pool per 1 december 2002 opgeheven. |
|
|
|
|
|
|