Dit tijdperk kenmerkt zich vooral door de
verscheidenheid van vervoerders die naast de
traditionale nationale spoorwegmaatschappijen op het
spoorwegnet opereren.
VI: 2006 - Heden
Naast de traditionele spoorwegmaatschappijen rijden er
talrijke particuliere vervoerders met eigen materieel
over de bestaande spoorlijnen in personen en/of
goederenverkeer. Het vervoer geschiedt zowel nationaal
als internationaal. In 2007 wordt het nieuwe
UIC-nummerschema
ingevoerd. Het baknummer bestaat nu uit 12 cijfers.
Overgang van de bestaande internationale overeenkomsten
(RIC, RIV, etc) naar nieuwe EU-conforme voorschriften
(OTIF, TSI).
Opheffing van de gemeenschappelijke exploitatie van
goederenwagens (EUROP en OPW).
Nationale hogesnelheidslijnen in het personenverkeer
groeien uit tot een samenhangend internationaal
spoorwegnet. Binnen het reizigersverkeer domineren
treinstellen en trek-duw-combinaties, bij het
goederenverkeer zien we voornamelijk bloktreinen.
Er vindt een forse inkrimping plaats van het
goederenverkeer met de daarbij behorende afbouw van de
goederen- en rangeerstations.
|