|
|
1887 |
De modelbouwer en graveur Jean Fleischmann richt een graveerbedrijf op in Neurenberg. In het begin werd er vooral handwerk vervaardigd. |
1889 |
Fleischmann richt een nieuw fabrieksgebouw in aan de Bielingstraße 23, waar hij vanaf dat moment ook was- en gipsen mallen produceerde voor andere speelgoedfabrikanten. Tot zijn klanten behoorden bekende bedrijven als Leonhardt Uebelacker en Ernst Plank. |
1898 |
De eigen speelgoedproductie van Fleischmann begint. De 18 pagina's tellende productcatalogus uit dat jaar bevatte voornamelijk speelgoed zoals schepen, zwemmende en rennende dieren en fonteinen. Er werden ook leveranciersonderdelen vervaardigd voor andere bekende fabrikanten van blikken speelgoed, zoals Bing en Günthermann. In het begin beperkte Jean Fleischmann zich tot de groothandels in Neurenberg en Fürth. |
1908 |
De binnentitel van de catalogus uit 1908 vermeldt "specialiteit - magnetisch-mechanisch speelgoed, raderstoomboten, oorlogsschepen en koopvaardijschepen".
Het hoogwaardige ontwerp van het maritieme speelgoed werd in 1910 op de Wereldtentoonstelling van Brussel bekroond met een gouden medaille. Naast het model van de voering "Kronprinzessin Cecilie" (schaal 1:100, lengte 215 cm) en andere schepen werden ook "magnetische assortimenten", zwemmende dieren en de later populaire "zwanenvijvers" tentoongesteld. Door de toegenomen vraag werd het aantal werknemers verhoogd van 25 in 1900 tot 60 in 1910. |
1917 |
Jean
Fleischmann overlijdt.
Na het overlijden zet de weduwe Käthe Fleischmann het bedrijf samen met Jean's broer Jobst voort,
totdat zij deze in 1940 aan de zonen Johann en Emil Fleischmann overgeven. |
1924 |
Ook de blikken schepen met een uurwerkaandrijving, die werden gemaakt in lengtes tussen de 15 cm en 300 cm, waren een bestseller. De passagiersstoomboot "Type Bremen" is gebouwd omstreeks 1924 met een lengte van 7,5 meter. De meeste waren passagiers- en oorlogsschepen of woonboten. Ook niet-functionele standmodellen voor rederijen verlieten in kleine series de Bielingstraße. Deze items werden apart in de catalogus geadverteerd: "Deze modellen zijn zo nauwkeurig ontworpen dat ze op elke universiteit kunnen worden gebruikt voor onderwijsdoeleinden." Fleischmann had ook de "Ark van Noach" in diverse uitvoeringen in het assortiment. In de catalogus van 1911 staan 30 scheepstypes met tal van varianten. |
|
|
Jean Fleischmann en bedrijfslogo |
|
1933 |
De speelgoedtak van Gebr.Bing in 1932 gaat failliet en de firma Fleischmann neemt in 1933 een deel van het personeel van de voorheen grootste speelgoedfabrikant over. Ook het materiaal van de modelscheepsproductie, dat hoofdzakelijk toch al uit de Bielingstrasse kwam, wordt aangekocht. Doordat een groot deel van de vertegenwoordigers van Bing ook door de gebroeders Fleischmann wordt overgenomen, kan vanaf januari 1933 de vakhandel direct worden bediend. |
1938 |
Na overname van de firma Doll & Co, wordt het mogelijk modeltreinen in
spoor O te gaan maken. Deze overname kan gezien worden als het uitzetten van de koers naar een pure modelspoorfabrikant. Al in 1938/39 begon Fleischmann met het maken van handmonsters voor locomotieven en personenauto's van spoor 0. |
1940 |
Gedurende
de WOII wordt de productie gewijzigd in patronengordels, vizieren en
gasmaskerbussen. |
1945 |
Nadat Fleischmann in 1944 een deel van de productie naar Dinkelsbühl had verplaatst en de fabriek in Neurenberg slechts gedeeltelijk was verwoest, kan de productie in juni 1945 worden hervat. Er wordt speelgoed voor de export uit de vooroorlogse productie en alledaagse voorwerpen zoals aardappelschillers, gordijnroedes en meubelsloten vervaardigd. |
1948 |
Het
gedeeltelijk vernielde fabrieksgebouw aan de Kirchenweg in Nürnberg wordt
gerestaureerd. Bij Fleischmann werken nu 27 personeelsleden. |
1949 |
De eerste modeltrein in Spoor O met tweerail gelijkstroom wordt officieel
geïntroduceerd op de Franktfurter herfsttentoonstelling. Als eerste tweedraads gelijkstroomsysteem rijden de voertuigen al op metalen rails met zwarte kartonnen dwarsliggers. Het eerste rollend materieel dat wordt getoond zijn de tenderlocomotief U/E 320 en de tenderlocomotief U/E 325 (U/E = uurwerk/elektrische aandrijving). De sets worden aangevuld met personenauto's naar het model van de "Donnerbüchsen", evenals goederen- en ketelwagens.
De productie van
stoommachines wordt hervat. |
|
|
Fleischmann
logo 1930-1950. |
|
1952 |
Op
de Nürnbergse speelgoedbeurs introduceerd Fleischmann voor het eerste
maal haar HO-programma.
Met het modelspoormaterieel in H0 die tegenwoordig wordt aangeboden, proberen alle fabrikanten de schaal 1:87 recht te doen. In de begintijd van dit spoor was Fleischmann van mening dat de modelvoertuigen om optische redenen groter moesten worden gereproduceerd, wat toen overeenkwam met een schaal van ca. 1:82. De miniatuurspoorwegen waren toen nog van spuitgietzink en plaatstaal, maar de technische vooruitgang maakte al snel andere fabricagetechnieken mogelijk. |
1953 |
Motor type 53 geïntroduceerd. |
1957 |
De introductie van de standaard rails van Fleischmann met massieve
spoorstaven en het schakelcontact onder de locomotieven en treinstellen. |
1958 |
Introductie Motor type 58 (rondmotor). |
1959 |
Het
HO-programma overvleugelt de andere producties.
Dit betekent het einde van het spoor-O, maar ook van de stoommachines en schepen.
De locomotieven en sneltreinwagens worden nu gefabriceerd uit kunststof. |
1961 |
De "Fleischmann-Kurier" wordt gelanceerd, een klantenmagazine waarin interessante modelspoorbanen, verbouwingen en andere wetenswaardigheden worden gepresenteerd. |
1964 |
De jaren zestig zijn zeer succesvol voor Fleischmann. Om aan de toegenomen vraag te kunnen voldoen, wordt dit jaar nog een fabriek in Heilsbronn toegevoegd aan de bestaande fabrieken in Neurenberg en Dinkelsbühl. Vanaf 1965 wordt de bedrijfsleiding uitgebreid met Oskar Fleischmann. |
1965 |
De schaal
1:82 wordt verlaten en de modellen krijgen de tussenschaal 1:85 |
1966 |
De stoomlocomotieven krijgen de aandrijving in de tender.
De serie 55 was
het eerste model.
Een doorkijk onder de ketel door is nu mogelijk. |
|
|
Fleischmann logo 1950-1966 |
|
1967 |
Vanaf dit jaar biedt Fleischmann ook een autoracebaan aan. Onder de naam "Rallye Monte Carlo" of "Auto-Rallye" wordt een systeem opgezet dat ook compatibel was met andere fabrikanten. |
1968 |
Voor modelspoorders die hoog wilen mikken, wordt een bij de modelbaan passende tandheugel uitgebracht. Met de tandradlocomotieven serie 80 of E 69 kunnen grotere hoogten over korte afstanden worden overwonnen. |
1969 |
Horst Fleischmann, de zoon van Emil, treed toe tot de bedrijfsleiding.
Fleischmann lanceert een modelbaan in spoor N (schaal 1:160, die de naam "piccolo 2000" krijgt. Een van de toonaangevende aanbieders van N-Bahn-treinen in die tijd was de nabijgelegen concurrent Arnold, die deze spoorbreedte in 1960 introduceerde.
Deze schaal
krijgt een rails met ballastbed. |
1970 |
De railreiningswagon komt op de markt. |
1971 |
De schaal 1:85 wordt verlaten en
als eerste wordt de elektrische locomotief serie 103 op de markt gebracht
in de schaal
1:87.
Fleischmann hernummert haar
gehele treincollectie. |
1972 |
De "Fox"-koppeling is verkrijgbaar als voorloper van de huidige
"Profi"-kortkoppeling.
Voor de N-spoorders introudceert Fleischmann de 'flex'-rail. |
1977 |
De superdraaischijf met 48 sporen en de daarbij behorende locomotievenloods verschijnen in de catalogus. |
1981 |
Het supermodell Br 38, de P8 wordt geïntroduceerd. |
|
|
1969 - Fleischmann Piccolo 2000 |
|
1982 |
De "Profi"-rail met nagebootst ballastbed en houten dwarsliggers
die gegraveerd zijn met echte nerven. |
1983 |
De speciale sets van de "Länderbahn"-periode wordt
geïntroduceerd. |
1985 |
De "Profi"-koppeling met voorontkoppeling en kortkoppeling bij
modellen met kortkoppelmechaniek. |
1986 |
Het digitaal meertreinensysteem
FMZ wordt geïntroduceerd.
Dit jaar, enkele maanden voor het 100-jarig bestaan van het bedrijf, sterft Emil Fleischmann. |
1987 |
Fleischmann bestaat 100 jaar.
Fleischmann introduceert de stoomlocomotief serie 39, deze bestaat uit
maar liefst 277 onderdelen. |
1988 |
Fleischmann brengt voor de Nederlandse liefhebbers het Plan V op de markt. |
1989 |
De introductie van het in de standaard motoren geïntegreerd vliegwiel.
De 282 mm lange rijtuigen worden geïntroduceerd.
Een compromis tussen de
oude 1:100 en het exacte 1:87. |
1990 |
De nieuwe lokomotieven worden voorzien van bronskleurige wielen. |
1991 |
De catalogus wijzigt; de schalen HO en N hebben voortaan separate
catalogi. |
|
|
Fleischmann logo 1982 - 2021 |
|
1992 |
De "Magic Train", in de schaal Oe wordt geïntroduceerd. Een modelbaan voor kinderen vanaf vijf jaar in spoor 0e en schaal 1:45, die op H0-spoor kan worden gereden, deze moet de jongeren dichter bij het onderwerp modelspoor brengen. Geen gemakkelijke taak in tijden van Gameboy, Computer & Co.
FMZ-control 4, het nieuwe, minder uitgebreide
meertreinensysteem komt op de markt. |
1994 |
De Pendolino wordt geïntroduceerd. Dit model heeft Fleischmann tevens
voor Märklin ontwikkeld.
De "kleine" 16-meter HO draaischijf is verkrijgbaar. |
1996 |
De heer Oskar Fleischmann gaat met welverdiend pensioen. Vanaf nu bepaalt alleen Horst Fleischmann het lot van het familiebedrijf.
De Digital Control (DC6803) voor vier treinensysteem, maar ook de nieuwe railbus VT95 met bijwagen worden geïntroduceerd. Eindelijk een goed model van deze
redder van de nevenbaan. |
1997 |
Afscheid
van de beproefde rondmotor?
Fleischmann's elektrische locomotief serie 101
heeft een middenmotor met cardanaandrijving. |
1998 |
Fleischmann introduceert de stoomlocomotief van de serie 41. Wederom een
supermodel.
Fleischmann zet de stoomlocomotief
65 015 als eenmalige uitgave op de
markt. |
1999 |
Fleischmann brengt de set "50 Jaar DB" op de markt. Een
stoomlocomotief BR 38 met vier rijtuigen.
Fleischmann
N-"Piccolo" bestaat 30 jaar. Dit wordt gevierd met exclusieve
uitgaven, onder meer met een stoomlocomotief, serie 39 0-2 in het
zogenaamde "foto-anstrich". |
|
|
1992 - Fleischmann Magic Train |
|
2000 |
Fleischmann
introduceert het TWIN-CENTER.
Een digitaal systeem voor zowel FMZ als DCC-locomotieven. Met twee snelheidsregelaars en een toetsenbord, evenals een interface naar de computer, staan alle denkbare (afstands) besturingsmogelijkheden open voor de modelspoorder die enthousiast is over techniek.
Ook de stoomlocomotief uit de serie 13 10-12 is nieuw. |
2001 |
Ook
Fleischmann-fans kunnen hun modelbaan ontwerpen met een railplanner van
Fleischmann. |
2002 |
Fleischmann
introduceert op de Nürnberger Messe de reeds lang verwachte 3-assige "umbau"-wagens. |
2003 |
Fleischmann
introduceert het model van de elektrische locomotief van de DB, serie E191. Bij de personenrijtuigen komen zes rijtuigen in zogenaamde 'Pop-Farben' uit.
Voor het digitale treinverkeer komt Lok-Boss beschikbaar. |
2004 |
De stoomlocomotief van de DB,
serie 186 is het pronkstuk van de Nürnberger Messe.
Train-Navigation wordt uitgebracht, tegelijkertijd met de eerste software
update van het Twin-Center. |
2005 |
Fleischmann introduceert de
serie 760 (T 10) van de DRG, alsmede twee variaties op de
diesellocomotief van de serie 221: EBW-Cargo en de imoTrans. |
2006 |
Het grote nieuws bestaat uit de sleeptenderlocomotief serie 1710 en de LINT (Leichter Innovativer Nahverkehrs-Triebwagen). Het grootste
nieuws voor Nederland komt aan het eind van 2006: de Nederlandse variant van
de LINT. Het geel/witte treinstel van Syntus. |
|
|
2000 - Fleischmann TWIN-CENTER |
|
2007 |
Fleischmann bestaat 120 jaar en viert dit met maandelijkse aanbiedingen. Het
is helaas jammer voor de Nederlandse Fleischmann-fans; de aanbiedingen
gelden alleen in Duitsland. Verder 'trakteert' Fleischmann zijn fans op de
jubileumstrein, maar bovenal op de tenderlocomotief van de serie 95. |
2008 |
Met de introductie van de PROFI-BOSS komt het digitale treinbedrijf binnen
het bereik van de modelspoorder die op een eenvoudig wijze zijn modeltreinen
wilt programmeren en laten rijden.
Nadat Arnold, Trix en LGB moesten opgeven of werden overgenomen door andere fabrikanten of investeerders, ondergaat ook het gevestigde bedrijf Fleischmann hetzelfde lot. Tot zeer grote verbazing van de Fleischmann-fans neemt het
Duits-Oostenrijkse Modelleisenbahn Holding GmbH, bekend als eigenaar van
Roco, Fleischmann over. |
2009 |
Fleischmann introduceert meer dan 130 nieuwe modellen en kleurvarianten.
Bijna al het materieel is voorzien van lage spoorflenzen.
Het kwartaalblad Fleischmann Kurier verdwijnt en wordt vervangen door een
samenvoeging van Kurier en Roco Report.
In de loop van dit jaar
presenteert Modelleisenbahn GmbH een afbakening in modellen voor Fleischmann
en Roco. |
2010 |
De afbakening in modellen voor Fleischmann wordt heel duidelijk in drie
speerpunten:
- historische locomotieven en wagen van de Duitse
Länderbahnen,
- modellen uit de oudere tijdperken I, II en III,
-
nostalgiemodellen.
In de loop van 2010 verdwijnen de meeste modellen uit
het tijdperk IV en al het materieel uit tijdperk V. |
2011 |
Nadat in 2010 nog veel nieuw aangekondigde modellen worden geannuleerd,
toont de noviteitencatalogus 2011 weer veel nieuwe modellen van
stoomlocomotieven, rijtuigen en wagens. De sleeptenderlocomotief, serie 'P
6' wordt geïntroduceerd. Ook wordt de langverwachte NS Sprinter in de
'vlaflip'-kleuren, nu als eenmalige serie, geproduceerd. |
|
|
2007 - 120 Jaar Fleischmann |
|
2012 |
Introductie Z21 en z21, de nieuwe digitale centrales van Fleischmann en
Roco.
Fleischmann bestaat 125 jaar en dat zal iedereen weten. Jubileummodellen,
zowel in HO en N, worden voor de jubileumprijs van Euro 125,00 aangeboden.
Enkele oude modellen beleven weer een re-entree en Fleischmann produceert
voor het eerst modellen uit het tijdperk VI.
In oktober 2012, ter gelegenheid van het 125-jarig bestaan van het bedrijf, slaagde het bedrijf erin de langste H0-modelspoorrails ter wereld te produceren, waarmee het een vermelding in het Guinness Book of Records opleverde. |
2013 |
In tegenstelling tot de afbakening van tijdperken tussen Fleischmann en Roco
in 2010, introduceert Fleischmann de ICE Velaro en twee nieuwe electrische
locomotieven uit de serie 141. Deze modellen worden ook geleverd met een
DCC-Sound-Decoder. |
2014 |
De synergie tussen Fleischmann en Roco wordt steeds duidelijker. Veel wagens van Fleischmann worden onder de merknaam Roco weer op de markt gebracht, waar onder veel uitvoeringen van de Rollende Landstrasse. Daarentegen zien we Roco-modellen in de verpakkingen van Fleischmann in de etalages liggen.
Alle locomotieven, rijtugen en wagens in N-schaal (1:160) van Roco zijn ondergebracht bij Fleischmann.
De vierde uitgave van 2014 van het 'Modelleisenbahn Report' luidt het einde in van dit magazine. |
2015 |
Fleischmann en Roco introduceren de startsets 'Next Generation'. Locomotieven met decoders én ingebouwd WiFi-component.
Dit jaar verschijnen voor het laatst de exclusieve uitgaven. |
2016 |
Fleischmann trakteert de modelspoorliefhebber op verschillende variaties van de elektrische locomotief uit de serie E 69. Bij de diesellocomotieven sieren de series 215 (DB) en 225 (DB AG) de pagina's. |
2017 |
Fleischmann bestaat 130 jaar. De elektrische locomotief EP 5 (DRG) wordt in een treinset als eenmalige uitgave geïntroduceerd. De locomotief wordt ook in de groene uitvoering als serie E 52 (DB) geproduceerd.
Alle HO en N seinen worden nu geleverd in samenwerking met Viessmann. |
2018 |
Modelleisenbahn GmbH stuurt een persbericht de wereld in dat er vanaf 2019 geen Fleischmann materieel meer in de schaal HO zal worden geproduceerd. Fleischmann leeft dan alleen verder in der schaal N (1:160). Na 131 jaar Fleischmann, komt er dan een abrupt einde aan deze favoriete schaal. |
|
|
2012 - Fleischmann Z21 |
|
2019 |
Vanaf 1 januari 2019 gaat het HO-assortiment van Fleischmann over naar Roco. De verpakkingen van diverse wagens wordt dus overeenkomstig aangepast.
Er wordt nog gesuggereerd dat er op de Roco verpakkingen van (oude) Fleischmann producten de toevoeging "Fleischmann by Roco" zou worden gedrukt.
Helaas is dit niet zo. |
2022 |
Horst Fleischmann, het laatste familielid van de oude directie van Fleischmann overlijdt op 18 december 2022. Het tijdperk van de familie Fleischmann wordt afgesloten. Alleen Rolf Fleischmann is nog actief in de wereld van de modelspoor met het eigen merk Nürnberger ModellEisenbahnen (NME). |
|
|
|
|
Fleischmann logo 2022 |
|
|
|