In 1997 introduceerde Fleischmann een
bijzondere treinset, de "Gambrinus".
Deze set bestond:
- Sleeptenderlocomotief, serie 030-2, baknummer
03 140.
- Sneltreinrijtuig, serie AB4üe, 11 619 Köln, 1e/2e klasse, blauw, opschrift "Wagen 1".
- Restauratierijtuig, serie WR4üe, 1130, rood, opschrift "DSG" en "Speisewagen".
- Sneltreinrijtuig, serie AB4üe, 11 604 Hmb, 1e/2e klasse, blauw, opschrift "Wagen 3".
Los van deze set werden twee
rijtuigen aaangeboden. Hiermee kon de trein worden
gecompleteerd.
- Sneltreinrijtuig, serie AB4üe, 11 606 Ffm, 1e/2e
klasse, blauw, opschrift "Wagen 2".
- Sneltrein-Bagagewagen, serie Pw4üe, 105 680 Karlsruhe,
blauw.
De Gambrinus werd in de 50er jaren
ingezet als "Fern-Zug" tussen Hamburg Altona-Keulen-München. De gebruikte rijtuigen van de series AB4üe dateerden al uit de jaren
dertig en vormden ook bij de Deutsche Bundesbahn in tijdperk III de
ruggegraat van het reizigersverkeer. Tot de typische kenmerken van dit
materieel behoorden onder meer de draaistellen van het type "Görlitz",
de rijtuigovergangen met de vouwbalgen en de aflopende dakeinden van de
personenrijtuigen. Nu zijn het de details, zie de foto rechts, die voor de verwarring
zorgen. Beide rijtuigen zijn van de serie AB4üe. Dit geeft dus aan dat
de rijtuigen zijn voorzien van zowel een eerste als een tweede klasse
compartiment. Toch draagt de klasse-aanduiding duidelijk een "2". Boven
de klasse-aanduiding is duidelijk een plaat of klep zichtbaar.
De treinen bestaande uit deze blauwe rijtuigen voerden, met
uitzondering van de tweede verbindingen met het buitenland, uitsluitend
de 2e klasse. De 2e klasse was afkomstig uit het toenmalige
drie-klasse-systeem, waarbij in 1956 de oude pluche klasse verviel en de
oude 2e en 3e klasse werden omgenummerd tot 1e en 2e klasse. Met een
plaat werd het oude nummer van de 1e klasse afgedekt voor ritten naar
buitenlandse bestemmingen. Dit werd overigens niet consequent
gehanteerd. De close-up foto van het rijtuig laat dus ook duidelijk
zien dat er een plaat is aangebracht over het nummer 1.
Fleischmann heeft deze situatie dus perfect nagebootst.
|